niedziela, 25 listopada 2012

Ćwiczenia słuchu fonematycznego



1.   Wyodrębnianie zdań w mowie
a)   dziecko słucha wypowiedzi nauczyciela w postaci zdań prostych na temat obrazka      o ubogiej treści, np. To kotek. On pije mleko. Dziecko ma narysować tyle kresek, ile jest zdań. Pierwsze zdanie kreską czerwoną, drugie niebieską. Pokazujemy kreskę czerwoną dziecko mówi: To kotek, niebieską – On pije mleko. Zwiększamy ilość zdań.
 b) Układanie zdań przez dziecko na podstawie ilości patyczków / patyczki oznaczają słowa/. Prowadzący zajęcia poleca powiedzieć zdanie z tylu słów, ile jest patyczków:
II To Ola
III Tam stoi Tomek
IIII Cela ma małego brata
2.     Wyodrębnianie słów  w zdaniach - Zabawa w dopowiadanie brakującego słowa   w zdaniu, np. Gruszka jest żółta,  a wiśnia ......; Pomarańcza jest okrągła, a banan ........
3.    Zabawa w poszukiwanie przedmiotów, których nazwa zaczyna się od -„sz”,
np. szafa, sala, szop, sok, szalik, solniczka, sad, szabla, szyja, syn, szeroki, serek, sen, szew, supeł, szuflada, synek, szynka, sól, szufelka, szampon, sanki.
4.     Wybieranie obrazków w nazwach których jest zgłoska „ ro”, np. rower, krowa,
wrona, korona.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz