piątek, 23 listopada 2012

Ćwiczenia słuchowe

1.   „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy. 
2.   „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, fajans, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci. 
3.   Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp. 
4.   Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody  ( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole. 
5.   Rozróżnianie i naśladowanie głosów zwierząt: kota, psa, krowy, kury, koguta, kaczki, gęsi itp. 
6.   Rozróżnianie odgłosów pojazdów: samochodu, pociągu, motoru, traktora itp. 
7.   Rozpoznawanie po dźwięku różnych urządzeń domowych, np. odkurzacz, mikser, suszarka, pralka itp. 
8.  Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika. 
9.Wyróżnianie wyrazów w zdaniu - stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu. 
10. Wydzielanie głosek w łatwych wyrazach – na przykładzie imion dzieci           S-t-e-f-e-k,  P-a-w-e-ł. Głoskowanie imion przez nauczycielkę, dzieci odgadują wypowiedziane imię.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz